Araştırma ve Uluslararası İlişkiler Daire Başkanlığının birimleri ve görevleri şunlardır:
1. Mevzuat Takip Birimi
a) Genel Müdürlüğün görev alanına ilişkin mevzuat değişikliklerini takip etmek ve Genel Müdürlük bünyesinde gerekli bilgilendirmeleri yapmak,
b) Kamu kurum ve kuruluşları ile Bakanlık birimleri tarafından hazırlanan mevzuat taslaklarına ilişkin görüş bildirmek, ilgili birimlerden görüş alınarak Genel Müdürlük görüşünün oluşturulmasına ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
c) Genel Müdürlük bünyesinde ilgili daire başkanlıklarınca hazırlanan mevzuatın yayımlanmasına ilişkin iş ve işlemleri koordine etmek ve yürütmek,
ç) Engelli ve yaşlı haklarının güçlendirilmesine yönelik ulusal düzeyde politika ve stratejilerin belirlenmesini koordine etmek ve uygulama programları oluşturmak, belirlenen politika ve stratejileri uygulamak, uygulanmasını takip etmek, değerlendirmek ve raporlamak.
2. Uluslararası Kuruluşlarla İlişkiler ve İkili Ülke İş Birlikleri Birimi
a) Genel müdürlüğün görev alanına giren konularda uluslararası ve bölgesel düzeyde faaliyet gösteren kurum ve kuruluşlarla ilişkilerini Bakanlığın ilgili birimi ile koordinasyon halinde yürütmek,
b) Genel Müdürlüğün görev alanı çerçevesinde ülkelerle ikili iş birliklerini Bakanlığın ilgili birimleri ile koordineli bir şekilde yürütmek, ikili görüşmeler kapsamında bilgi ve deneyim paylaşımı, kuruluş ziyaretlerinin organizasyonu vb. faaliyetlere dair iş ve işlemleri yürütmek,
c) Engellilik ve yaşlılık alanında ulusal politikaların ve uygulamaların geliştirilmesi, değerlendirilmesi ve izlenmesine yönelik oluşturulacak üst kurul, danışma kurulu, çalışma gruplarının koordinasyon, raporlama ve sekretaryalarına dair iş ve işlemleri yürütmek,
ç) Genel Müdürlüğün görev alanına giren konularda uluslararası sözleşmelere ve Avrupa Birliği müktesebatına uyum için gerekli çalışmaları yürütmek,
d) Ülkemizin engellilik ve yaşlılık alanındaki politika ve uygulamalara dair kaydettiği gelişmeleri ve iyi uygulama örneklerini uluslararası platformlara aktarmak,
e) Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme gereği hazırlanacak olan ulusal raporlamalar kapsamında koordinasyon, hazırlık ve söz konusu raporların uluslararası platformda müzakere edilmesi süreçlerine yönelik iş ve işlemleri yürütmek,
f) Engellilerin Haklarına İlişkin Sözleşme’nin ulusal düzeyde etkin bir şekilde uygulanmasının teşvik edilmesi ve izlenmesine yönelik politika ve stratejilerin belirlenmesi çalışmalarının koordine edilmesine ve yürütülmesine dair iş ve işlemleri gerçekleştirmek,
g) Engelli Hakları İzleme ve Değerlendirme Kurulu’nun Sekretarya görevini yürütmek.
3. Engelsiz Yaşam ve İnovasyon Birimi
a) Engelli ve yaşlı bireylerin hayatını kolaylaştıracak ulusal ve uluslararası düzlemde geliştirilen yeni teknoloji, çalışmalar ve iyi uygulama örneklerini araştırmak ve raporlamak,
b) Araştırılan çalışmalara ilişkin raporları ilgili birimlere bildirmek,
c) Engelli ve yaşlı bireylerin hayatını kolaylaştırmak için kullandığı her türlü araç, gereç, cihaz ve destek teknolojilerinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapmak,
4. Uluslararası Proje Geliştirme, Uygulama ve İzleme Birimi
a) Uluslararası kuruluşlar ile Avrupa Birliği mali ilişkiler çerçevesindeki operasyonel programlar ve proje bileşenlerinin takibini, duyurusunu yapmak, ilgili fonların kullanılmasını Bakanlığın ilgili birimi ile iş birliği içerisinde koordine etmek,
b) Bakanlığın BM kuruluşları ile imzaladığı protokoller kapsamında Genel Müdürlük çalışma planını oluşturmak ve uygulamak,
c) Genel Müdürlüğün görev alanına giren uluslararası projeler geliştirmek ve uygulamak,
ç) Genel Müdürlüğün görev alanına giren uluslararası projeleri izlemek ve Bakanlık ilgili birimine raporlamak.